9 december - SSK supermarkten belonen pinnende klanten

Vanaf vandaag rijdt de promotiebus ‘Keihard voor 1 miljard pintransacties’ langs meer dan dertig Super Supermarkt Keurmerk (SSK) gecertificeerde supermarkten in heel Nederland. Het promotieteam beloont pinnende klanten met een kerstboomcadeautje. De supermarktondernemer verrast op zijn beurt één van die klanten met een gratis boodschappenpakket en doneert tevens aan één of meerdere goede doelen. Duurzaamheid, lokale betrokkenheid en zorgzaamheid gaan hand in hand tijdens deze actie.

Patricia Hoogstraaten, Stichting SSK, loodste hoogstpersoonlijk de promotiebus ‘Keihard voor 1 miljard pintransacties’ naar de eerste SSK supermarkt op de route: PLUS De Meern van Giel Smits. Hoogstraaten overhandigde er ook het allereerste cadeautje aan de pinnende klant. Met de promotie-actie ‘Keihard voor 1 miljard pintransacties’ wordt pinnen extra gestimuleerd en zal waarschijnlijk in de loop van de decembermaand de 1 miljardste pintransactie worden gedaan bij een supermarkt. Dat is een feestje waard, want voor zowel de consument als voor supermarktondernemers is pinnen een verstandige keuze. Waar en wanneer de 1 miljardste pintransactie valt, is natuurlijk nog niet bekend.

Duurzaam
Dat de promotiebus langs SSK supermarkten rijdt, is niet toevallig. Supermarktondernemers met een SSK certificaat onderscheiden zich door duurzame keuzes op tal van terreinen. Patricia Hoogstraaten: “Veiligheid is één van de centrale SSK thema’s. Het stimuleren van pinnen past hier bij. Pinnen betekent minder contant geld in de supermarkt en verlaagt dus de kans op een overval. Bovendien hoeven er minder vrachtwagens met wisselgeld te rijden tussen winkels en banken. Veel consumenten weten niet dat supermarkten het prettig vinden dat er gepind wordt, maar dat is dus wel zo. Het stimuleren van pinnen is een van de manieren waardoor zelfstandige supermarktondernemers hun verantwoordelijkheid kunnen nemen.” Wanneer de 1 miljardste pintransactie vόόr de Kerstdagen valt, ondersteunt Maestro (het grootste pinmerk van Nederland) de actie met de donatie van 150.000 maaltijden aan schoolkinderen in ontwikkelingslanden.

Heel Nederland
De promotiebus bezoekt tussen 9 en 21 december ruim 30 SSK gecertificeerde supermarkten in heel Nederland. Van Anjum tot Hulst en van Bennebroek tot Venlo. PLUS-ondernemer Smits is blij dat hij als eerste het promotieteam mag verwelkomen. “Het is goed dat pinnen wordt gestimuleerd. Als SSK gecertificeerde ondernemer ga ik heel bewust – dus duurzaam - om met mijn omgeving en mijn medewerkers. De veiligheid van iedereen staat dus hoog in het vaandel. Na de promotie in mijn supermarkt, geef ik graag het stokje over aan mijn collega’s in het land.” Om de actie kracht bij te zetten, geeft Smits ook twintig voedselpakketten aan de lokale voedselbank. “De SSK ondernemers hebben onlangs een convenant gesloten met Voedselbanken Nederland. Een prachtig initiatief dat ik bij dezen graag extra onder de aandacht breng.”

Pinnen
Klanten betalen steeds vaker met hun betaalpas in de supermarkt. Elk jaar neemt het aantal pinbetalingen toe. Tussen 2005 en 2012 verdubbelde het aantal pinbetalingen tot 933 miljoen transacties. De groei komt vooral doordat klanten ook hun kleinere boodschappen met de pinpas afrekenen. Vorig jaar werd in totaal 2,4 miljard keer gepind in Nederland. De promotietour wordt namens de winkeliers en banken gecoördineerd door de Betaalvereniging Nederland.