SSK supermarkten zetten zich in voor gezondere klanten

26 januari 2015 – SSK supermarkten breken een lans voor gezonde(re) voeding. De komende tijd zijn in supermarkten die het Super Supermarkt Keurmerk (SSK) dragen een gratis flyer en de special Gezonder Mag. van Het Vinkje verkrijgbaar. Een gezonder Nederland beschouwen SSK supermarktondernemers namelijk ook deels als hun verantwoordelijkheid. Zij helpen hun klanten daarom graag bij het kiezen voor gezondere producten.

SSK ondernemers vinden het belangrijk om hun klanten al bij het boodschappen doen te wijzen op hoe ze kunnen kiezen voor een gezonder eetpatroon. Daarom nemen zij deel aan de landelijke campagne Gezonder Mag. Directeur van Stichting Super Supermarkt Keurmerk Patricia Hoogstraaten: “Deze supermarkteigenaren zijn gecertificeerd met het Super Supermarkt Keurmerk omdat ze bewezen hebben bijzonder lokaal en maatschappelijk betrokken te ondernemen. Ze voelen de verantwoordelijkheid voor hun klanten. Natuurlijk worden in hun supermarkt ook producten verkocht die minder gezond zijn. Want iedereen heeft weleens zin om te snacken. Ze gaan nu ook niet met het vingertje wijzen. Maar de campagne biedt consumenten praktische handvatten om makkelijker voor gezond(er) te kiezen.”

Het Vi​nkje

Gezonder Mag. is een initiatief van Het Vinkje, een hulpmiddel bij het kiezen voor gezondere voeding. Dit logo staat op producten met minder verzadigd vet, suiker, zout en/of calorieën. Ze zijn een betere keuze binnen een specifieke groep. Het Vinkje met de groene cirkel staat op gezondere producten uit de Schijf van Vijf, bijvoorbeeld brood met meer vezels en minder zout. Het Vinkje met de blauwe cirkel staat op betere extraatjes, bijvoorbeeld frisdrank met minder suiker. Alle producten met Het Vinkje voldoen aan criteria van onafhankelijke wetenschappers. De overheid erkent Het Vinkje als officieel voedselkeuzelogo.

Boerenkool en Bastiaan Ragas

Dat gezond(er) helemaal niet saai is, bewijst de flyer met onder andere tips voor nieuwerwetse boerenkoolgerechten. De special bevat onder meer tips voor gezondere voeding en een interview met theaterproducent, schrijver en acteur Bastiaan Ragas. Hij geeft aan hoe belangrijk gezondere voeding voor hem is. “Eén of twee keer per week doe ik de boodschappen en daar neem ik de tijd voor. In de supermarkt let ik vooral op vers en biologisch, maar ook op Het Vinkje. Ik denk dat hiermee een bewustwordingsproces in gang wordt gebracht.” Het magazine is ook digitaal beschikbaar via www.gezondermag.nl.