SSK’er in beeld: Angelique en Olivia de Wolf van Albert Heijn de Wolf in Rotterdam

"Het SSK helpt ons om onze klanten bewust te maken van onze meerwaarde."

Van klein tot groot, van starter tot ‘oude rot’ en van Randstad tot Noordoost-Groningen: supermarktondernemers met het Super Supermarkt Keurmerk vind je in alle soorten en maten. En door het hele land. Eén ding hebben ze gemeen: hun beleid ademt lokale en maatschappelijke betrokkenheid. In deze rubriek elke maand het verhaal van een SSK ondernemer. Deze keer Angelique en Olivia de Wolf van Albert Heijn De Wolf in Rotterdam.

Met hun voeten in de klei, zo begonnen ze ooit. De één achter de kassa, de ander op de broodafdeling en de anderen twee draaiden de overige afdelingen. Zo runden de zussen Angelique en Olivia de Wolf en hun echtgenoten Wim en Richard zo’n 17 jaar geleden hun eerste kleine supermarkt in Rotterdam. Inmiddels is die ene winkel uitgegroeid tot twee supermarkten en nog een paar kleinere winkels. “Eén kleine supermarkt met z’n vieren, dat ging al snel vervelen”, vertelt Angelique de Wolf. ‘Op Noord’, op de Kleiweg, staat de grootste supermarkt met ruim 1500 vierkante meter aan verkoopoppervlak. Hoewel de supermarkt in een duurdere wijk ligt, is het een echte stadswinkel. “Er komt hier een gemêleerd publiek,” aldus Angelique. “Daar passen we ons assortiment op aan. Van Turkse tot Poolse producten, maar ook veel biologisch en gezond.”

Gezondheid, lokale waarde en kinderen
Gezondheid komt trouwens terug in meer facetten van de bedrijfsvoering. Angelique: “We hebben een keer een cholesterolmeting gedaan op de winkelvloer, dat liep storm. En we sponsoren bij evenementen geen koekjes maar fruit.” Haar zus Olivia vult aan: “Bij sponsoraanvragen is gezondheid altijd een criterium, net als de lokale waarde. En het liefst ondersteunen we projecten voor kinderen. In een grote stad wonen ook veel kinderen die het thuis minder breed hebben. Die geven we graag een steuntje in de rug.” 

Veel scholieren uit de buurt werken in de winkel. Zij komen hier al van kleins af aan. Olivia: “De ouders kennen ons en wij hen. Ze stimuleren hun kinderen om bij ons te gaan werken. ‘Dan weten we dat het goed zit’, is de tendens.” Een stadswinkel met een dorpse sfeer dus. Olivia vervolgt: “Persoonlijk en goed contact met onze klanten en buurtgenoten is voor ons heel belangrijk. Toen we dit pand gingen verbouwen, hebben we intensief overleg gevoerd met de buurtgenoten. Zo hebben we een geluidsarme vloer laten aanleggen zodat onze bovenburen nauwelijks last hebben van de winkel.” Ook op andere MVO-thema’s, zoals duurzaam energiegebruik, doet de supermarkt het goed. LED-verlichting, een warmteterugwinningsysteem en laadpalen voor elektrische auto’s zijn daarvan het bewijs.

SSK activiteiten
Een SSK-waardige winkel dus. Waarom hebben ze zich destijds aangemeld voor het SSK keurmerk? Olivia: “Als zelfstandige ondernemers hechten we veel belang aan een leefbare buurt, net als onze klanten. Het SSK helpt ons om onze klanten bewust te maken van onze meerwaarde.” De ondernemersechtparen maken dan ook dankbaar gebruik van de activiteiten die SSK organiseert. En hun klanten ook. Angelique: “De Eetmaatjes bijvoorbeeld, die waren zo weg. En sinds de klantentoiletsticker hier hangt, zien we dat meer klanten erom vragen. Het zijn de kleine dingen die het doen.”

Word ook SSK’er
Bent u als supermarktondernemer ook zo lokaal en maatschappelijk betrokken? Meld u dan aan voor het Super Supermarkt Keurmerk. Kijk voor meer informatie op www.supersupermarkt.nl.