SSK'er in beeld: Pascal Starren van PLUS Maastricht

"Met het Super Supermarkt Keurmerk kan ik mij nog beter profileren"

Pascal Starren werd in 2003 eigenaar van de Plus supermarkt, die gevestigd is in een buurtwinkelcentrum in het voormalige dorp Heugem, nu een wijk van Maastricht. Sinds 2013 is Starren gecertificeerd voor het Super Supermarkt Keurmerk (SSK). De wens om zich beter te kunnen profileren was destijds de belangrijkste reden om in te stappen. Daarnaast vormden de zeven thema’s van het SSK een goede handleiding om de hele organisatie op een hoger kwaliteitsniveau te brengen.

Starren heeft een goed jaar achter de rug waarin er veel gebeurde. Belangrijkste wapenfeit was de ingrijpende verbouwing, die een jaar geleden plaatsvond. Daarbij werd het vloeroppervlak vergroot en de Plus Briljant-formule geïmplementeerd. Tegelijkertijd werd een horecagelegenheid in de zaak geopend en er kwam een sushi-punt waar een Japanse kok dagelijks verse sushi maakt. “Het was spannend om te zien hoe klanten én mijn team op de verbouwing zouden reageren, maar ik kan alleen maar tevreden zijn”, aldus Starren. “Mijn team heeft de uitdaging heel goed opgepakt én de omzet steeg boven verwachting. Een ander hoogtepunt was dat we op een haar na de finale misten van de Supermarkt van het Jaar-verkiezing, maar we werden wél met twee afdelingen tweede. Dat was zo kort na de verbouwing een mooie teamprestatie, waar we heel trots op zijn.”

Je bent méér dan een supermarkt

Starren vindt weliswaar alle thema’s van het SSK belangrijk, toch ligt voor hem een extra accent op de lokale en maatschappelijke betrokkenheid, een goed personeelsbeleid en op het assortiment. “Hoewel we onder de gemeente Maastricht vallen, is Heugem een echt dorp en daar komt een bepaalde verantwoordelijkheid bij kijken. Je bent méér dan een supermarkt en daar dien je je goed van bewust te zijn”, legt Starren uit. “We voelen ons nauw betrokken bij de mensen die hier wonen en ondersteunen verenigingen en zorgorganisaties waar we kunnen. Dat bezorgt ons een goede naam. Het onderscheidende assortiment is een ander thema binnen het SSK waar we veel waarde aan hechten. We leggen bijvoorbeeld een accent op lokale producten die hier zeer bekend zijn en die je niet bij andere supermarkten krijgt. Denk daarbij aan het echte Zoervleis (zuurvlees) of gebak-pastei. Ook dat zorgt voor binding.”

Verbeterpunt voor dit jaar

Afgelopen december werd de Plus supermarkt gehercertificeerd. Voor Starren is dat mede reden om in 2018 actiever met het SSK naar buiten te treden. “We omarmen alle thema’s van het SSK, maar we moeten de meerwaarde duidelijker uitleggen aan onze klanten”, zo licht hij tot slot toe. “Dat is echt een verbeterpunt voor dit jaar. Ik heb van het Vakcentrum al mooie voorbeelden gekregen hoe we het SSK via social media, onze website en in de winkel beter kunnen promoten en daar gaan we met het hele team mee aan de slag!”

Word ook SSK’er

Bent u als supermarktondernemer ook zo lokaal en maatschappelijk betrokken? Meld u dan aan voor het Super Supermarkt Keurmerk. Kijk voor meer informatie op www.supersupermarkt.nl.