SSK'er in beeld: Erik Kooistra van Jumbo Kooistra

“SSK maakt duidelijk waar wij voor staan!”

Acht certificaten voor Jumbo Kooistra


Maar liefst acht supermarkten van Jumbo Kooistra in Friesland en Flevoland zijn gecertificeerd met het Super Supermarkt Keurmerk (SSK). De familie Kooistra en hun teams ontvingen de certificaten op 28 juni uit handen van de voorzitter van de Stichting Super Supermarkt Keurmerk, Harrie ten Have, in aanwezigheid van onder andere Sander de Rouwe, gedeputeerde Economische Zaken van de provincie Friesland en Maarten Offinga, wethouder EZ van de gemeente Súdwest-Fryslân.

Verduurzaming
Dat acht supermarkten van één eigenaar tegelijk het certificaat ontvingen, is uniek en niet eerder gepresteerd. Toch blijft Erik Kooistra, een van de eigenaren, er redelijk nuchter onder. Natuurlijk is hij erg blij met de certificering, maar het kwam niet helemaal als een verrassing. “Alle onderwerpen binnen het SSK maken namelijk al jarenlang onderdeel uit van ons bedrijfsbeleid”, vertelde Kooistra ons. “Acht jaar geleden hadden we al als doel om van een 7 een 9 te maken, om de aantrekkingskracht van de supermarkt te vergroten en zo sterker te staan ten opzichte van de groeiende invloed van e-commerce. We hebben eigenlijk niet eens zoveel extra inspanningen hoeven te verrichten om de certificering rond te krijgen.”

Waarom dan zo lang gewacht?
Kooistra: “De focus ligt bij ons dit jaar op verduurzaming van de onderneming. We hebben bijvoorbeeld net op drie supermarkten 1500 zonnepanelen gelegd en de rest volgt. In het kader van verduurzaming was ook het verkrijgen van het SSK keurmerk een doel dit jaar.”

Objectieve bevestiging
Ook al voldeed Kooistra schijnbaar zonder veel extra moeite te doen aan alle criteria, hij wil de certificering geenszins bagatelliseren. Hij is van mening dat het goed is dat een neutrale partij nauwgezet de hele organisatie doorlicht: “Je kunt namelijk zelf wel denken dat je het goed doet, maar als je vervolgens van een objectieve partij de bevestiging en erkenning krijgt dat wij samen met onze teams goed bezig zijn, dan heeft dat meer waarde! Dat geldt niet alleen intern. Veel belangrijker is het positieve signaal dat van het SSK uitgaat naar de klanten. Het SSK maakt immers duidelijk waar wij voor staan!”

Maak duidelijk waar je naartoe wilt!
Eén SSK-certificaat krijgen is al een mooie prestatie, maar Kooistra kreeg er acht tegelijk. Hoe stuurde hij dit proces aan vanuit het hoofdkantoor? “Een kwestie van je organisatie goed neerzetten, duidelijk maken wie je bent en waar je naartoe wilt”, zegt Kooistra. “Onze zelfsturende teams hebben de uitdaging ook uitstekend opgepakt. De bedrijfsleiders waren direct enthousiast toen we meldden dat we dit jaar voor het SSK keurmerk zouden gaan.”

Klanten wisten dit al heel lang
Dat Kooistra tot slot zoveel certificaten kreeg, ging natuurlijk niet onopgemerkt voorbij in de regio. De media schonken er uitgebreid aandacht aan, maar wat voor Kooistra toch zwaarder telt, zijn de vele positieve reacties en felicitaties van klanten. “Daar doen we het uiteindelijk voor. Het grappige was trouwens dat klanten helemaal niet verbaasd waren dat we gecertificeerd werden. ‘Wij wisten dit al heel lang’, zo kregen we meerdere keren te horen! Dat bewijst voor mij de meerwaarde die SSK voor ons én onze klanten heeft.”

Word ook SSK’er
Bent u als supermarktondernemer ook zo lokaal en maatschappelijk betrokken? Meld u dan aan voor het Super Supermarkt Keurmerk. Kijk voor meer informatie op www.supersupermarkt.nl.