Bewustworden en verbeteren

COOP Koetsier, interview met Sietse Koetsier in Ruinerwold

Het keurmerk heeft als eerste effect gehad op de bewustwording van mij als ondernemer. Het heeft me uit de sleur gehaald en ik kan de impuls goed gebruiken omdat we alles maar dan ook alles willen inzetten. We moeten ons onderscheiden en het SSK helpt daar enorm bij. Ik wil op die lopende trein springen. 

De auditrapportage geeft ons op het terrein van energie en logistiek concrete verbeterpunten die we meenemen bij de om- en verbouw van het pand. Alles moet piekfijn in orde zijn, maar ik ben me nu al aan het verdiepen in de verschillende mogelijkheden om te besparen op het energieverbruik en dus ook op de kosten. In het audit rapport zag ik duidelijk terug welke punten ik zelf belangrijk vind: daar scoorde ik ook goed op.

De klanten hebben ons gefeliciteerd bij het behalen van het keurmerk, maar de klanten weten eigenlijk nog niet zo goed waar die voor staat. De medewerkers weten het wel maar zijn nog niet meteen op de stoel gesprongen van vreugde. Kijk alles begint bij mij, bij de ondernemer. Het is aan mij om mijn medewerkers en daarna de klanten goed te informeren en hen te laten zien hoe bijzonder en hoe goed we zijn. Daar ben ik me bewust van en daar ben ik ook al mee bezig. Ik heb een mooi softwarepakket waarmee ik mijn medewerkers een nieuwsbrief kan sturen en ook kan zien wie hem daadwerkelijk leest. Ik ben natuurlijk verantwoordelijk voor de inhoud van die nieuwsbrief, maar ben zeker gebaat bij suggesties daarvoor in de SSK nieuwsbrief. De personeelsposter vind ik hartstikke goed. De winkelwandeling vond ik ook erg goed, ik kan hem misschien wel doen voor de medewerkers maar nog niet voor de verenigingen en clubs die ik sponsor of voor klanten. Op dit moment ziet de winkel er goed uit, maar de andere ruimtes verdienen echt nog aandacht. Dat loopt mee met de om- en verbouw volgende zomer.

De bijeenkomst van 24 september was voor mij echt heel stimulerend. Ten eerste omdat ik geïnspireerd werd door wat SSK collega’s vertelden. Ik heb een lijst van wel 17 punten die ik mee naar huis heb genomen. Ik heb de ambitie om het niveau van lokale betrokkenheid dat bij ons al 100% is, minimaal op dat niveau te houden. Ik treed niet zo graag op de voorgrond maar het verhaal van Rob Benjamens over die kruidenier die zichzelf als merk ging neerzetten heeft mij de schroom doen overwinnen. Het moet gewoon. Het verhaal over het laden van een merk naam kon ik heel goed gebruiken: Ik realiseer me dat we de formule wat kleiner kunnen maken en Koetsier en medewerkers wat groter. Het laden van SSK geeft ons extra de mogelijkheid ons te onderscheiden. 

Als het gaat om het assortiment merk ik dat de klantengroep die voor biologisch en/of fairtrade  kiest niet zo groot is, een paar procent. Het is wel een groeimarkt, maar ik denk dat als het echt omvangrijk wordt de grote producenten het ook gaan benutten en dan is het gewoon geworden. Ik heb wel een bijzonder accent in lokale producten. Van huis uit zijn ik en mijn broers slager. In mijn winkel maak ik lokale specialiteiten zoals Drentse droge worst en Spareribs naar eigen recept. Die scoorden goed op de internationale slagersvakwedstrijd ”Slavakto” in Utrecht. Goud met een ster voor de droge worst en goud voor de spareribs. Van mijn broers met de worstfabriek hier in 't dorp betrek ik de knakworst, de vers rookworst en de Boerenachterham.

Al het gaat om de medewerkers dan investeer ik ook in hun bijscholing, net zo goed als dat ik mezelf up to date houdt.  Wat ik doe aan afvalreductie is kostengedreven, zoals overigens al mijn inzet. Op het terrein van veiligheid scoorde de winkel het minst hoog. Natuurlijk nemen we wel de nodige voorzorgmaatregelen nemen zoals beveiligingssystemen en camera’s. Maar ik wil geen “bunker” uitstraling in m’n winkel maar een “open huis” uitstraling. Gastvrij zijn is onze cultuur en in ons dorp groeten wij iedereen! Ik realiseer me dat ik me dit kan permitteren omdat er nog nooit een overval is geweest. Maar zolang het zo kan ……Overigens ben ik wel heel scherp als het vertrouwen wordt beschaamd. Dankzij mijn vrouw hebben we ook de stelregel “Vertrouwen is goed maar controle is beter”, Ik doe het eerste, en mijn vrouw achter de schermen het tweede. We zijn dus ook een goed team.

Op logistiek terrein ben ik qua belevering afhankelijk van de formule. Op de 24e hoorde ik van collega’s twee dingen die ik ook wil gaan doen: het afhaalpunt voor consumenten van plasticzakken voor de plasticafvalscheiding. En de gemeente vragen om een oplaadpunt voor elektrische auto’s voor de deur.