‘Steeds meer klanten kiezen voor duurzaamheid’

Albert Heijn-ondernemer Meint Boonstra over het SSK

Boonstra: “Het SSK heeft ons uitgedaagd om opnieuw op alle punten scherp te zijn. Het bewustzijn van de medewerkers heeft weer een impuls gekregen, het was een wake up call. Want we willen actief blijven op alle terreinen van duurzaamheid en steeds lokaal betrokken ondernemen. We hebben extra aandacht en display gegeven aan de lokaal geproduceerde producten. Dat assortiment is uitgebreid met op Texel en in Egmond gebrouwen bier. We dragen uit dat we lokaal ondernemerschap écht belangrijk vinden.

Betrokken medewerkers

Mijn medewerkers kregen veel complimenten en felicitaties van klanten bij het behalen van het keurmerk. Het SSK geeft hun een extra tool om onze branding te doen. Veel ideeën komen juist van de medewerkers, die borrelen op en komen op de bespreking bij het management team. In gezamenlijkheid wordt dan bekeken of het ook een goed idee is. 

Zo hebben we bijvoorbeeld een ‘spaar voor je buurtactie’. Dit communiceren we onder andere via narrowcasting. We weten van elk buurtcentrum voor welke investering of activiteit ze sparen. Per week bieden we onze klanten een product aan dat ze door aankoop bij de kassa digitaal kunnen doneren aan hun favoriete buurtprojecten. Het is een groot succes.

SSK in de toekomst

Ik heb de indruk dat het nu nog maar een relatief kleine groep klanten is die bij hun aankopen en hun keuze voor een winkel echt let op een gezonde en lokaal duurzame keuze. Maar de trend is wel gezet en ik vermoed dat het steeds grotere vormen gaat aannemen. Het is niet meer weg te denken. Wij stonden laatst nog in de Distrifood vanwege ons gebruik van Twitter. We gebruiken daarbij ook het SSK-logo.
Aan het eind van de looptijd van deze certificeringsperiode wil ik dat we het SSK zo hebben ingevuld dat het voor de klanten meerwaarde betekent en dat ze ook om die reden voor onze winkel kiezen. Maar daar zullen we wel elke dag aan moeten werken.”