Lokale betrokkenheid: voetbalvereniging
“Lokaal onderscheidend is belangrijk. Klanten kunnen kiezen uit meerdere supermarkten in de buurt. Wij laten met het keurmerk en de invulling daarvan zien dat lokale betrokkenheid belangrijk voor ons is.” Voetbalvereniging VV Spijkenisse weet wat dat voor hen betekent: de tenues van één team en enkele boardings langs de velden worden door Lodder gesponsord. Maar ook de scholen in de buurt zijn bekend met hun betrokkenheid: er wordt voor strooigoed en schoolcadeaus gezorgd tijdens het jaarlijkse Sinterklaasfeest.
Onderscheidend assortiment: lokale bakker
Eén van de thema’s die belangrijk zijn voor het verkrijgen van het SSK keurmerk is onderscheidend assortiment. “We hebben als enige supermarkt in Spijkenisse gebak en brood van bakker Voordijk. We presenteren dat apart. Dagelijks krijgen we geleverd, maar vooral in het weekend zien we in de verkoopcijfers dat de kwaliteit heel erg gewaardeerd wordt door onze klanten.”
“Daarnaast zijn er, naast het bekende kaasassortiment, meerdere borrelkaasjes uit het noorden van Nederland in onze winkel verkrijgbaar en ook staan de nodige lactosevrije producten in de schappen. Dat laatste op verzoek van klanten.”
Logistiek: goede buur
Een goede buur is beter dan een verre vriend. Dat geldt zeker ook voor de directe buurt van AH Lodder. “Uiteraard houden we rekening met het lossen. Niet voor 6 uur ’s ochtends. De flats vlakbij worden gesloopt en er komen nieuwe huizen. We zijn nu in gesprek met de gemeente over de ontwikkeling van de nieuwe huizen. Zo adviseren wij dat slaapkamers aan de goede kant komen, zodat overlast wordt beperkt. We denken graag mee.”
Personeelsbeleid: training
In totaal staan er 130 personeelsleden op de loonlijst. “Voor ons is kwaliteit en klantvriendelijkheid erg belangrijk, we zijn dan ook kritischer geworden. Sinds kort is er een nieuwe bedrijfsstructuur geïntroduceerd. We hebben nu drie managers en zij kiezen zelf welke trainingen ze willen volgen. Ik begrijp dat ze kiezen voor coachend leidinggeven. De shiftleiders hebben allemaal een cursus BHV gehad en daardoor hebben we zo’n 15 BHV-ers.”
Motivatie en communicatie richting medewerkers heeft ook speciale aandacht: de ‘oneteam-app’ wordt veelvuldig gebruikt. “Om te informeren, maar ook om te complimenteren.” Ook wordt er jaarlijks een feest gehouden.
“We informeren onze medewerkers over het SSK keurmerk en zij waarderen het. Wat we zien is dat medewerkers regelmatig met eigen ideeën komen en dat is mooi om te zien. Bijvoorbeeld over leuke regionale producten of spaaracties die ze elders gezien hebben. Ze vragen dan: is dat misschien niet iets voor ons? Fijn dat ze zo meedenken.”