Titus Vogt - Jumbo Dokkum

Je hebt actieve supermarktondernemers, en je hebt héle actieve supermarktondernemers. Titus Vogt van Jumbo Dokkum (Friesland) is er duidelijk één van de laatste categorie. Zijn SSK supermarkt werd geopend in 2005 en beslaat zo’n 1400 vierkante meter. In de winkel komen mensen uit de wijde omgeving hun boodschappen halen. Naast het runnen van de supermarkt, zijn de ondernemer en zijn team erg druk met het ondersteunen van goede doelen.

Zo zwom Tinus in de Dokkumer grachten voor ALS, zette hij zich in voor Stichting KiKa en voor Stichting Present gaan medewerkers regelmatig onder werktijd aan de slag om mensen aan de rand van samenleving te helpen. Ook organiseert Titus Vogt succesdagen en waarderingsdiners voor iedereen, van leverancier tot schilder, die aan de basis staat van het succes van de supermarkt. En de ondernemer is een ware ambassadeur voor de Waddenzee en de stad Dokkum, onder andere als partner van de ecozone Dokkumer Molkerij en met een informatiepunt voor toerisme in de winkel.

Kapitaal van de winkel

Titus Vogt is weliswaar de aanjager van alle extra activiteiten, hij benadrukt dat hij het niet alleen doet. Vogt: “Mijn medewerkers zijn het kapitaal van de winkel, ook al staan ze niet op de balans.” Op de foto’s op de social media-accounts van Jumbo Dokkum (Facebook, Twitter (nu X), Instagram en ook vlogs) spat het enthousiasme bij de medewerkers er vanaf. Bijvoorbeeld bij de medewerkster met verstandelijke beperking die door Vogt werd uitgeroepen tot Jumboriaan van de maand en een vast contract ontving. 

Super Supermarkt Keurmerk als inspiratiebron

Het ontvangen van het Super Supermarkt Keurmerk beschouwt Vogt dan ook als een compliment aan zijn team. En tevens als platform waar hij inspiratie vandaan haalt en anderzijds andere ondernemers inspireert. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Zo heeft de winkel een oplaadpunt voor elektrische fietsen en bestelde de ondernemer onlangs de eerste vlag gemaakt van petflessen. Vogt vertelt: “Die flessen worden omgesmolten en daarvan wordt een soort garen gemaakt. Toen ik hoorde van die techniek, heb ik gevraagd of er ook een vlag van kon worden gemaakt. Sinds kort hangt ‘ie hier.”

Alle bijzondere activiteiten zijn volgens Vogt goed voor het aanzien van de supermarkt, maar het uitgangspunt blijft de winkel zelf. De ondernemer licht toe: “Als ik over de winkelvloer loop, hoor ik de medewerkers continu in contact met onze klanten: ‘goedemorgen’, ‘tot ziens’, ‘kan ik u helpen?’. We werken echt vanuit ons hart en staan met beide benen op de grond. Dat merken onze klanten. Het gaat om het totaalplaatje. En tuurlijk, het SSK keurmerk helpt daar zeker bij.”  

"We werken echt vanuit ons hart en staan met beide benen op de grond. Dat merken onze klanten. Het gaat om het totaalplaatje. En tuurlijk, het SSK keurmerk helpt daar zeker bij.”

Titus Vogt

Jumbo Dokkum