Oprechte complimenten, feedback en heldere communicatie hebben mij geholpen toen ik jong was. Dat neem ik mee naar de medewerkers en het team, omdat ik zelf heb ervaren hoe belangrijk het is.
Jumbo Bart en Katja de Bresser in Baarle Nassau is onlangs gehercertificeerd voor het SSK keurmerk. Uit het auditrapport blijkt dat deze supermarkt hoger scoort op lokale betrokkenheid, stimulerend personeelsbeleid en onderscheidend assortiment. We vroegen Bart de Bresser wat hij en Katja doen aan stimulerend personeelsbeleid.
“Dat moet je aan de medewerkers zelf vragen, zij kunnen die vraag het beste beantwoorden. Voor ons is het belangrijk dat medewerkers zich direct welkom voelen en wennen aan ons bedrijf. Daarvoor zetten we ook Speakap in, een online platform dat communicatie met medewerkers simpeler en meetbaar maakt. De medewerkers lezen de informatie op hun telefoon en daarmee houden we ze aangesloten en betrokken. Onlangs vertelde een medewerkster dat ze het zo positief en leuk vond dat ze gewoon écht goede uitleg kreeg over het werk. Ze weet wat er van haar verwacht wordt, hoe ze vrij moet vragen. Ze voelde dat ze hier helemaal in werd meegenomen.”
“We zetten volop in op betrokkenheid en binding van onze medewerkers. Daarvoor organiseren we ouderavonden voor onze jongere medewerkers, tussen 15 en 17 jaar. Voor hen zijn wij over het algemeen de eerste werkgever. Wij leggen uit van wat wij van hun kinderen verwachten en wat hun kinderen van ons mogen verwachten. Denk hierbij aan praktische dingen zoals het aanvragen van vrije dagen in ons planningssysteem. Ben je op tijd met je aanvraag dan is er niks aan de hand. Ook delen we de namen van de afdelingsverantwoordelijken waar hun kinderen mee te maken hebben. Mochten ze thuis zeggen dat ze van ‘Sjoerd iets moesten doen’, dan wordt duidelijk wie dat is en welke functie diegene heeft. We krijgen vaak terug dat de ouders deze avonden leuk en verhelderend vinden.“
“We willen dat de communicatie vlot loopt, dat zorgt voor werkplezier bij de medewerkers en draagt bij aan een goede sfeer. Bij de vragenronde aan het eind van vorige ouderavond zei een ouder: 'Mijn vriendin had toch gelijk. Zij was bij een vorige ouderavond geweest en was daar zo enthousiast over dat ze zei dat ik er echt naar toe moest omdat het zo leuk en leerzaam is. Ik heb er niks aan toe te voegen.' Het is gewoon normaal werkgeverschap als je het mij vraagt. Dat is gewoon interesse tonen in de kantine. Zijn er schoolexamens, toetsweken of speelt iets anders? Dan stellen we vragen. Gaat alles goed, lukt het allemaal? Ik denk dat iedere werknemer het fijn vindt een compliment te krijgen als iets goed gegaan is. Zoals ‘lekker gewerkt vandaag’ of ‘Het was aanpoten vanmorgen maar we hebben het wel gefixt met elkaar’.“
Oprechte complimenten, feedback en heldere communicatie hebben mij geholpen toen ik jong was. Dat neem ik mee naar de medewerkers en het team, omdat ik zelf heb ervaren hoe belangrijk het is.